Śledzie litewskie Iwasi w śmietanie…

 


jakich najprawdopodobniej nie jadłeś nigdy wcześniej.



Śledzie litewskie Iwasi miałem okazję spróbować pierwszy raz dopiero w tym roku (2020), w tym tygodniu i w tym dniu (wigilia). 

Po ochach i achach jakie przeczytałem w necie zakupiłem puchę 1300g słynnych solonych filetów z Litwy. fot.1


Śledzie Iwasi fot.1

Jak już rozprawiłem się z pancerną blachą puchy, od razu przystąpiłem do degustacji na gorąco. Ciach i do paszczy. Smaku nie da się porównać z żadnymi śledziami z półek polskich sklepów. Może tylko holenderskie śledzie Maatjesharing (śledź dziewiczy) mogą się równać, ale to całkiem inna bajka i temat na oddzielny przepis. Te są
 Rewelacyjne. Zamówiłem na świeżo 5 kg żeby do sylwestra przyszły. Przepis podaję na tyle ile widać na talerzu (trzy filety) końcówka niestety ;-(

·       Trzy filety śledzia podzielone wzdłuż

·       1 słodka cebula

·       ¼ dobrego jabłka np. złota reneta

·       Mały marynowany ogórek

·       Natka pietruszki

·       Słodka śmietana 30% ¾ szklanki

·       Łyżka kefiru lub maślanki

 

Zalewa do cebuli


100ml wody gazowanej

30 ml octu 10%

Łyżka cukru, pół łyżeczki soli

·       Liść laurowy, 4 ziela angielskie, 2 goździki, sól, biały pieprz

 

Dzień pierwszy

Całość pracy rozkłada się na dwa dni tylko przez to że zakwaszam śmietanę żeby zgęstniała i marynowanie cebuli. Do śmietany dodaję kefir lub maślankę, mieszam i pozostawiam pod przykryciem na 24h w temperaturze pokojowej.

Zalewa: Wszystkie składniki mieszam, doprawiam i zalewam tym pokrojone w kostkę cebule z jabłkiem. Ląduje koło śmietany na 24h.

Dzień drugi.


Cebulę z jabłkiem przecedzam i zostawiam na 30min do całkowitego odsączenia. Łączę ze śmietaną, która po 24h powinna być zwarta i gęsta. Doprawiam do smaku. Podajemy jak kto woli, można pocięte na chapsy śledzie od razu wymieszać z sosem po wkrojeniu ogórka i dodaniu pietruszki. Lub podać na pierzynie z sosu ze zrolowanym śledziem. Użyłem do pomocy wykałaczek. fot.2


fot.2 

SMACZNEGO

Komentarze

Popularne posty